Tillsammans med 19 andra radioamatörer startade Håkan Eriksson resan i södra Chile i mitten på januari. Efter nära 14 dagar ute på öppet hav nådde Eriksson som enda svensk fram till Bouvetön.

Fast några radiosändningar blev det aldrig från ön, som brukar beskrivas som den mest svårtillgängliga i världen.

Tanken var att gå i land med helikopter på den klippiga, hamnlösa och obebodda ön och sätta upp sju master och kommunicera med omvärlden.

Artikelbild

| Ovanligt resmål. Bouvetön brukar brukar beskrivas som den mest svårtillgängliga ön i världen.

I stället fick fartyget tekniska problem.

– Tyvärr blev det fel på kopplingen i båtens motorer och hela båten blev rökfylld. Kaptenen bedömde att vi var tvungna att vända hem då det annars fanns risk att vi skulle åka på isberg. Fara fanns också om några hade hunnit i land då de i så fall riskerade att bli lämnade kvar där, säger 62-årige Håkan Eriksson.

Men i stället för att åka tillbaka till Chile – som det var tänkt – gick hemfärden mot Kapstaden i Sydafrika med bara en fungerande motor. Det är en resa på runt 220 mil.

– Vi körde i fem eller tre knop. Fem knop i timmen är ungefär som tio kilometer i timmen, och det kan man ju springa. Så det var en väldigt enerverande tid, säger Eriksson som beskriver att resan periodvis kantades av höga vågor och att båten lutade 30 grader uppåt.

Artikelbild

| Kommunikation. Visa sina master på tomten kommer Håkan Eriksson i kontakt med likasinnade över hela världen.

Det hela utspelade sig mitt ute på södra Atlanten utanför Antarktis, där ingen civilisation finns i närheten.

– Jag var aldrig rädd på något sätt, fortsätter radioamatören som har varit ute på flera långväga resor tidigare.

Hur besviken är du över att du inte fick sända radio från Bouvetön?

– Det här var ett äventyr i sig det här, och det har kostat en hel del pengar för mig. Men säkerhet är det viktigaste och hela resan byggde på det. Men det är klart att alla är besvikna.

62-årige Håkan Eriksson är radioamatör sedan 50 år tillbaka. På sin tomt har han flera höga master som han använder för att komma i kontakt med likasinnade världen runt.

Om något år siktar han på en ny resa till Bouvetön.

– Jag hoppas på det, men det är mycket förberedelser. Nummer ett är att ha rätt båt och nummer två är att ha rätt helikoptrar, säger han.

Vad är tjusningen med att sända radio?

– Man får mycket kompisar, och jag reser över hela världen och kan komma var jag vill.