Vill förbättra synen på hantverkare

Byggvaruhus släpper bok med hopp om att skapa bättre lösningar mellan hantverkare och kunder.

Nu kommer handboken om jobbiga kunder.

Nu kommer handboken om jobbiga kunder.

Foto: Beijer Byggmaterial

Ekonomi2019-10-10 08:01

Missnöje med arbeten utförda av inhyrda hantverkare är ett av de vanligaste klagomålen till Konsumentverket. För kunden handlar det ofta om mycket pengar, vilket anses vara en av anledningarna till att klagomålen är många.

Beijer Byggmaterial, med butiker ibland annat Uppsala och Östhammar, vill med boken ska debatt om relationen mellan kunder och hantverkare genom att ge hantverkarnas perspektiv på relationen mellan kunder och hantverkare.

– Hantverkare används alltför ofta slentrianmässigt som slagpåsar. Det är inte okej! Vi har låtit skriva boken ”Bygga åt idioter” för att vi vill ta frågan till sin spets. Vi tror att om vi genom humor och värme visar hur hantverkarnas vardag ser ut, så kan vi skapa en diskussion om vad som faktiskt är acceptabelt i mötet med andra. Det är ett allvarligt problem vi vill belysa där vårt mål är att förbättra kommunikationen mellan hantverkare och deras kunder, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial i ett pressmeddelande.

I "Bygga åt idioter" beskrivs olika kundkaraktärer, som Bevakaren, Experten och Gör-det-självaren. Det karaktärerna har gemensamt är att de inte litar på hantverkare eller deras arbeten.

— Vi vill visa hur man på ett enkelt sätt kan undvika eller lösa situationerna, genom smarta tips och med våra tjänster. På så vis kan Beijer bidra till att skapa lösningar mellan hantverkare och deras kunder och i slutändan skapa ett bättre byggklimat i Sverige, säger Geir Thomas Fossum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!