Dammig, nedgången och nästan bortglömd stod den i ett hörn. 1975 hade oljekrisen just blåst över, men att hitta köpare till en 20 år gammal Bentley med dyrbar och komplicerad teknik var ändå inte lätt.

För Johan Erikssons pappa var det en chans att uppfylla en dröm. Johan själv var tio år och följde med till försäljningshallen i Stockholm. I garagemörkret förevisades bilen, en Bentley S1 från 1955, av George Wessman som under flera årtionden var landets enda försäljare av nya Bentley och Rolls-Royce.

George och pappa fick väldigt god kontakt, men innan vi fick köpa bilen skulle pappa godkännas, säger Johan Eriksson. Det var viktigt att den hamnade hos en entusiast.
Artikelbild

| På ergonomin och krocksäkerheten kan man ha synpunkter. Men att ifrågasätta nivån på hantverket och atmosfären är omöjligt i en Bentley S1 från 1951.

Trimmade racerbilar

Bentley grundades 1919 av Walter Owen Bentley (1888-1971) och under 1920-talet var märket framgångsrikt på racerbanor i både Europa och USA. Hög kvalitet och starka motorer samt välbeställda unga förare, "The Bentley Boys", gav bland annat segrar vid 24-timmarsloppet i franska Le Mans 1924 samt 1927-1930.

En av förarna, den rike före detta stridspiloten Sir Henry "Tim" Birkin, övertygade W.O. Bentley att få trimma tävlingsbilarna med kompressorladdning (ett alternativ till dagens populära turbo). Det gav nya framgångar och begreppet "Blower Bentley" myntades.

Ändå gick affärerna inte ihop, och 1931 köptes Bentley av konkurrenten Rolls-Royce. Det ledde till att bilarna först samordnades tekniskt och senare även som helhet.

Artikelbild

| Pampig och ändå med en mjukt avväpnande attityd. Bentley S1 från 1955 utstrålar brittisk överklass när den är som bäst.

I skymundan

Den Bentley S1 som Johan Eriksson vårdar, 44 år efter att familjen köpte bilen, är samma modell som Rolls-Royce Silver Cloud. Bentley känns igen på den mer rundade och mindre iögonfallande kylargrillen.

Artikelbild

| Den tunna, mörkröda linjen som ramar in den mörkgrå bården längs karossidan är handmålad med pensel. Hantverket är en stor del av tjusningen med Bentleys bilar.

En Rolls-Royce var pappa aldrig intresserad av. Bentleys mer modesta framtoning var det som tilltalade. Vi renoverade bilen tillsammans. Det är en komplicerad konstruktion med många finesser och tillverkad för hand, men allt är renoveringsbart, säger Johan.

Bentley hamnade alltmer i skymundan av Rolls-Royce och den sportiga imagen var till slut nästan utraderad. Men på 1980-talet fick någon vid fabriken i Crewe idén att sätta turbo på den distingerade lyxbilen Bentley Mulsanne. Därmed fick modellen en välgörande särprägel jämfört med kusinen Rolls-Royce Silver Spirit.

Artikelbild

| Däck med höga skuldror bidrar till rullkomforten. En Bentley av detta slag är svårslagen i den grenen.

1985 kom den ännu starkare Bentley Turbo R, och en sådan har Johan Eriksson nyligen köpt.

Bilen måste helrenoveras och är dessutom krockskadad i fronten, säger Johan Eriksson. Det är ganska enkelt att hitta delar till bra priser och ännu så länge är de här årgångarna lågt värderade, men jag tror att de har framtiden för sig.
Artikelbild

| Han växte upp under enkla förhållanden, arbetade hårt för att finansiera sitt motorcykeltävlande och startade senare bilföretaget som bär hans namn: Walter Owen Bentley.

Ett kuttersmycke

Turbomodellerna gav Bentleyförsäljningen en rejäl skjuts och på 1990-talet fick märket på nytt utveckla egna modeller, eller åtminstone egna karosser till gemensam teknik. Företagets ekonomi var ändå krasslig, vilket ledde till att tyska BMW 1998 köpte rättigheterna till Rolls-Royces biltillverkning, medan Volkswagen köpte Bentley.

Artikelbild

| Tävlandet satte Bentley på kartan under 1920-talet. När racerbilarna fick kompressorladdade motorer, ”Blower Bentleys”, skapades en legend.

2003 lanserades den första nya modellen under Volkswagens ledning, den fyrsitsiga coupén Continental GT, som tillverkats i cirka 70 000 exemplar och är inne på sin tredje generation.

100 år efter debuten är Bentley ett välmående företag och ett kuttersmycke för Volkswagenkoncernen. Efter pappans bortgång njuter fortfarande Johan och hans mamma och syskon av att den tvåfärgade klenoden finns kvar i familjen.