Biltillverkaren Tesla är som Citroën var under dess storhetstid, grovt räknat från mitten av 1930-talet till slutet av 1970-talet. Det franska företaget tvekade inte att sjösätta tekniska lösningar som konkurrenterna antingen aldrig kommit på eller åtminstone inte vågat sätta i produktion. Futurismen var påtaglig.

När jag tar plats i Model 3 ser jag en historisk koppling. Många bilförare som har fostrats i den strikta tyska eller präktiga svenska bilskolan kunde få psykbryt bakom ratten i en Citroën med reglage samlade på två ”satelliter” invid ratten och hastighetsmätare bestående av en snurrande skala bakom ett förstoringsglas.

Flera lager meny

Artikelbild

| Tesla Model 3 pigg och kvick i rörelserna. Fjädringsrörelserna är inte på topp däremot, det känns som om bilen "tappar" hjulen över vissa typer av ojämnheter.

Model 3 har instrumentering och nästan alla manöverdon samlat i en pekskärm. Hastighetsmätaren är placerad i skärmens övre vänstra hörn och förvisso tydlig som få. Men menysystem i flera lager även för de enklaste funktioner är svårt att vänja sig vid.

Det här är Teslas budgetmodell. I USA kostar den från 38 990 dollar, ungefär 380 000 kronor svenska kronor (skatteskillnader ej inräknade). I Sverige kostar dock samma modell 549 900 kronor.

Testbilen heter Long Range (lång räckvidd) och har dubbla motorer samt fyrhjulsdrift, basmodellen Standard Range Plus har en motor och bakhjulsdrift. Priset i grundutförande är 659 900 kronor.

Mellanklass

Artikelbild

| Tesla Model 3 pigg och kvick i rörelserna. Fjädringsrörelserna är inte på topp däremot, det känns som om bilen "tappar" hjulen över vissa typer av ojämnheter.

Den är en mellanklassbil med bra innerutrymmen, även om bakdörrarnas skärning gör insteget lite trångt i huvudhöjd. Karossen är av halvkombityp, bagageluckan i traditionellt sedanutförande. Ett mindre utrymme lämpligt för laddkablar finns i bilens front och dragkrok är tillåten.

Det finns bilar med bekvämare säten, men Model 3 håller ett bra snitt. Fjädringskomforten är lite skramlig, men köregenskaperna är ändå utmärkta. Bilen är rolig att köra, en riktig piggelin.

Artikelbild

| Någon "elbil för folket" är inte Tesla Model 3, men med tanke på att leveranserna i Sverige kom i gång först under våren är plats 22 i försäljningsstatistiken januari–augusti imponerande.

Tesla anger ett begränsat antal faktauppgifter, men det går att läsa sig till att frontmotorn ger 211 hästkrafter och bakmotorn 265. En familjebil snabb som en sportbil, trots två tons vikt.

Den stora grejen är låga bränslekostnader och inget avgasrör. De faktiska utsläppen beror på hur bilen laddas, exempelvis med förnybar el eller från kolkraftverk. Det påverkar även priset – men "full tank" för långt mindre än en hundralapp är svårt att snacka bort.

Artikelbild

| Trots ett egentligen ganska anonymt utseende är det lätt att se Tesla Model 3 i trafiken. Den har en hållning och en "blick" som sticker ut.

Teknikoptimism

Räckvidden utlovas till 56 mil enligt WLTP-mätnormen. När provbilen är fulladdad anger färddatorn 49,5 mil. Det är långt mer än vad någon konkurrent ännu kan prestera.

Artikelbild

| Någon "elbil för folket" är inte Tesla Model 3, men med tanke på att leveranserna i Sverige kom i gång först under våren är plats 22 i försäljningsstatistiken januari–augusti imponerande.

Bilen utstrålar samma självsäkra teknikoptimism som jag föreställer mig att Citroën Traction Avant gjorde 1934 och Citroën DS 1955. Tesla går sin egen väg och det är inte konstigt att somliga av märkets entusiaster framstår som stjärnögda sektmedlemmar.

Andra bilköpare kommer svårligen att övertygas. Åtminstone inte förrän de ser bränslenotorna och har provat 150-kilowattsladdning vid någon av Teslas snabbaddarstationer.