Grön med orange fälgar och motorblock i samma färg står den och glänser utanför huset hos Carola Norman. Traktorn fyller i år 67 och den används fortfarande. Av det syns inget – även om Carola hävdar att den har blivit lite väderbiten.

Hon har ägt den i drygt tio år vid det här laget. I början var hon ganska ofta ute på träffar och cruising. Ekipaget har till och med vunnit förstapriser.

Det är många som vill prata med mig när jag kommer med min traktor. Att det skulle bli sådan uppmärksamhet kring oss, det trodde jag inte. Äldre damer som berättar att de har kört traktor själva kommer fram och pratar, säger hon och ler.
Artikelbild

| Två långresor på 75 mil tur och retur har Carola Norman och hennes BM 36 avverkat. I 40 kilometer i timmen.

Få kvinnor

Generellt är det annars tunnsått med kvinnor bland dem som äger veterantraktorer. Carola har inte stött på mer än en, utöver sig själv, under sina traktorår.

För hennes egen del kom intresset naturligt. Hon växte upp med tvåcylindersdunket från sin farfars BM Viktor. Det kulturella arvet och gamla saker är över huvud taget viktigt för henne. Hon har utbildat sig inom museologi, som är ett akademiskt ämne om hur museerna förvaltar och skapar kulturarv. Det har kopplingar till etnologi, historia, arkeologi och konstvetenskap.

Att hon äger veteranfordon är inte helt otippat, alltså. Ett tag hade hon faktiskt fyra, bland annat två Fordson Majorer. Nu har hon 36:an och en BM Teddy 200 kvar – den sistnämnda är även den i original.

Artikelbild

| Två långresor på 75 mil tur och retur har Carola Norman och hennes BM 36 avverkat. I 40 kilometer i timmen.

Jag köpte inte en egen veterantraktor förrän jag var 24 år. Jag brukade ploga med en Volvo Boxer ​årsmodell 1959 och tyckte det var roligt. Jag började titta på journalfilmer från förr och fastnade för just Bolinder-Munktells traktorer, det är något speciellt med det här svenska kulturarvet. Sedan såg jag en annons om en BM 36:a till salu i Los och köpte den för 7 000 kronor.

En resa på 75 mil

Artikelbild

| Modellen BM 36 tillverkades mellan 1952 och 1959 av Bolinder-Munktell. Traktorn rullar och går och är inget museiföremål. Carola har haft den i över tio år och tänker aldrig sälja den.

Färgen behövde bättras och Carola lackade den genast – i originalfärg, förstås. Den hann knappt torka innan hon gav sig ut på ett första långväga äventyr.

Vi åkte på en traktorträff i Döviken i Jämtland. Det är en resa på 75 mil tur och retur. När vi hade en bit kvar gick generatorremmen sönder så jag fick laga den med buntband. Det fungerade bra eftersom likströmsgeneratorn är mer lättdriven än en växelströmsgenerator.
Artikelbild

| Modellen BM 36 tillverkades mellan 1952 och 1959 av Bolinder-Munktell. Traktorn rullar och går och är inget museiföremål. Carola har haft den i över tio år och tänker aldrig sälja den.

Hennes traktor tillverkades redan 1952. Då var färgerna grön och orange. BM 36:an var faktiskt den första och enda dieselmodellen i Sverige när den lanserades.

Dyngspridare

Artikelbild

| Carola har flera redskap som går att koppla till traktorn – målade i matchande färger.

Och den är inte bara fin att se på utan även praktisk. Kraftuttaget kan användas för att driva en vedkap med, till exempel. Carolas sambo har även använt de​n till att vinscha nedhuggna ​tr​äd från skogen.

Jag har några redskap till traktorn, som plogblad, harv och en dyngspridare. Dyngspridaren tillverkades av Arvikaverken på 1960-talet och jag fick den i julklapp. Jag lackade den i samma färger som traktorn – en kul grej.
Artikelbild

| BM 36 är tvåhjulsdriven och har en trecylindrig dieselmotor på 43 hästkrafter.

Hon brukar skjutsa sina brorsbarn och kusiner, då får de sitta i dyngspridaren som hon kopplar till. De tycker det är jätteroligt att åka med.

Några planer på att sälja sin arbetshäst i plåt har hon inte.

Artikelbild

| BM 36 är tvåhjulsdriven och har en trecylindrig dieselmotor på 43 hästkrafter.

Många har frågat men jag ska ha den kvar hela livet.

"När vi hade en bit kvar gick generatorremmen sönder så jag fick laga den med buntband. Det fungerade bra eftersom likströmsgeneratorn är mer lättdriven än en växelströmsgenerator."