Året var 1922 och KAK, Kungliga Automobilklubben, skulle arrangera en hastighetstävling för att hylla den fyrhjuliga mobiliteten. För att locka åskådare till den 2,6 kilometer långa banan anordnade man en bilkortege genom huvudstaden.

Proceduren år 2019 följer samma mönster. När den kommunala bussen styr ut mot Djurgården i Stockholm dyker en parad av förkrigsfordon och sportbilar upp på vägen. En pojke längst bak i bussen utropar:

Oj, vilka coola bilar.
Artikelbild

| Gärdesloppet samlar bruksfordon, sportbilar och motorcyklar, men också lastbilar och räddningsfordon. En Bentley från 1924 närmast i bild.

Fordonshistoria

Ja, det är ganska häftigt med en sådan kortege. Drygt 300 ekipage på fyra, tre, två eller faktiskt inga hjul alls deltar i årets upplaga av Gärdesloppet. Även båtar ingår i evenemanget.

Det är ett tvärsnitt av fordonshistoria, och den betydelse den har haft för det moderna svenska samhället under 1900-talet, säger Wilhelm Douglas från arrangören Kungliga Automobilklubben.

Loppet går på en delvis kuperad bana som mäter 1 609 meter – en engelsk mil. Inför starten berättar Wilhelm för dagens tävlande att idealtiden per varv är 190 sekunder. En backe med kraftig lutning utmanar såväl förare som fordon.

Artikelbild

| En MG Racing Special från 1937 far fram under Gärdesloppet i Stockholm.

Man måste hålla minst tio kilometer i timmen – det är vi hårda på.

Annars riskerar man att diskvalificeras.

Artikelbild

| En Austin 7 Sports Ulster från 1930 ska ta första kurvan i Gärdesloppet. ”Motorsport är en upplevelse för ögat – ekipagen. Det är lika mycket för örat, en skön sång”, säger Wilhelm Douglas.

Konsthantverk

Smörgåsbordet av polerade och putsade fordon är en publikmagnet. Flera tusentals besökare botaniserar, stannar upp och ställer frågor. Många av dem stryker handen över lack och säten, ja, i varje fall med ögonen. Lennart Wiman, som i 32 år har renoverat sin Buick från 1924, öppnar huven till motorrummet. Det uppskattas av flera nyfikna.

Artikelbild

| En Jaguar XK120 C-type från 1952 är en av sportbilarna som deltar.

Wiman och hans fru Eva är tidsenligt klädda, något flera andra deltagare har anammat för att spegla sina fordon och dåtiden. En sådan här dag råder det ingen tvekan om att det var bättre förr.

Industridesignen för bilar var mycket roligare. Det var ett helt annat spel med linjer. Bilarna var konsthantverk. I dag har det formspråket försvunnit, säger Wilhelm Douglas.
Artikelbild

| Kungliga Automobilkubben, KAK, arrangerar Gärdesloppet.

Vi lever också i en annan tid, konstaterar han, där aerodynamik, krocksäkerhet och skydd mot oskyddade trafikanter av nödvändiga skäl prioriteras.

Resonansljud

Artikelbild

| Lennart och Eva Wiman i klädsel som korresponderar med deras Buick från 1924.

Det inte bara såg bättre ut förr. Det hördes också.

En sugmotor som suger in via förgasare och inte är direktinsprutad har ett resonansljud som en modern motor inte alls har. Den påminner om ett musikinstrument, säger Wilhelm Douglas.
Artikelbild

| En Buick från 1924 med öppnad huv till motorrummet lockar nyfikna besökare till sig.

Veronica Moreaus gasar i sin Porsche 911 RSR. Hela hon skiner upp, men än mer strålar Wilhelm Douglas. Efteråt pratar han lyriskt om det mjuka och fina motorljudet.

Det är mitt i maj men också en motorfantasternas julafton och deras mobila lärdomsbank.

Artikelbild

| Veronica Moreaus gasar sin Porschemoter och får en "high five" av Wilhelm Douglas.

Med kunskap om historien kan vi förstå framtiden. Det är viktigt att bevara det. Därför kallar jag Gärdesloppet för en kulturmanifestation, säger Wilhelm Douglas.

"Med kunskap om historien kan vi förstå framtiden. Det är viktigt att bevara det."

Artikelbild

| Många deltagare har tidsenlig klädsel.

Wilhelm Douglas, KAK