Nästan allt som Skoda har levererat på senare år har omfamnats av de svenska bilköparna. Fabia, Octavia, Superb, Karoq och Kodiaq är alla smarta, rymliga och prisvärda.

Undantaget stavas Rapid. Ingen dålig bil, egentligen, men den har inte alls lockat lika många köpare som syskonen.

Nu ersätts den med Skoda Scala. Som brukligt är när det gäller de tjeckiska bilbyggarna har man trollat med utrymmena. Som en damsko – större på insidan än på utsidan.

Artikelbild

| Glasklar favorit i småbilsklassen. Med Scala visar Skoda än en gång att man är mästare i konsten att skapa utrymmen.

Rymliga baksäte

Modellen är större än Rapid på alla ledder. 5,8 centimeter längre, 8,7 centimeter bredare och 1,2 centimeter högre. Men det som främst ger de generösare innerutrymmena är att avståndet mellan hjulaxlarna har växt med nästan en decimeter. Det ger ett för klassen imponerande svängrum för benen i baksätet. Bagageutrymmet ger plats för 467 liter och fäller du bak ryggstöden så lastar Scala 1 410 liter.

Fem motoralternativ är aktuella; tre som är bensindrivna, en som går på diesel och så en biogasversion. Två av bensinvarianterna är baserade på den numera välkända trecylindriga 1,0-litermotorn, varav en ger 95 hästkrafter och den andra 115 hästkrafter. Den förstnämnda kan bara fås med femstegad manuell växellåda. I vår testbil sitter dock en fyrcylindrig 1,5-liters bensinmatad TSI med 150 hästkrafter, kopplad till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.

Dieselmotorn 1,6 TDI levererar 115 hästkrafter och där kan köparen välja mellan en sexväxlad manuell transmission eller en sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Gasbilens motor är trecylindrig och ger 90 hästkrafter, och den kan bara växlas manuellt.

Artikelbild

| Skoda Scala kan nog förvänta sig en betydligt större publiktillströmning än föregångaren Rapid som aldrig kom in i matchen på allvar.

Trevlig tonart

Bilen är byggd på VW-gruppens modifierbara MQB-plattform som används i en mängd olika konstellationer inom koncernen (VW, Audi, Seat och Skoda). Den variant som bär upp Scala kallas A0.

Artikelbild

| Glasklar favorit i småbilsklassen. Med Scala visar Skoda än en gång att man är mästare i konsten att skapa utrymmen.

Jämför man med föregångaren Rapid spelar Scala i en helt annan division. Och i en betydligt trevligare tonart.

Jag får en känsla av att Skodas styrelseordförande Bernhard Maier har hytt med pekfingret var och varannan morgon under utvecklingsarbetet: ”Inte en Rapid-flopp till!” Så det enda som möjligen påminner om föregångaren är ratten.

Artikelbild

| Det klassiska Skoda-emblemet har försvunnit från bakluckan och ersatts av klartext.

Lite sladdrig

Scala erbjuder ingen hejdundrande körupplevelse. Den kan på löst underlag till och med kännas lite sladdrig, men motorn är rapp och ger prestanda som räcker till och blir över. Vill du ha möjligheter att köra lite tuffare beställer du bilen med Driving Mode Select och chassikontroll, och får därmed möjlighet att knappa in ett sport-läge.

Artikelbild

| Förarplatsen känner vi igen från i stort sett hela VW-familjen. Inte så spännande men logisk och funktionell.

Det går också att köpa till ett offroad-paket för 1 900 kronor som ger 15 millimeter högre markfrigång och skyddsplåtar under motor och växellåda. Fast har du dragning åt det hållet skulle jag rekommendera att du väntar in den nya lill-suven Skoda Kamiq, som i princip är en förhöjd Scala och lillasyskon till populära Karoq och Kodiaq.