Automobilen var framtiden. Därför var det inte konstigt att en grupp herrar i Turin ville konstruera en sådan. De grundade Fiat under sommaren 1899 och började genast skissa på en bil. Den började tillverkas året därpå, en öppen vagn med en boxermotor på 3,5 hästkrafter.

Redan 1910 var Fiat Italiens största bilmärke. Snart satsade man på masstillverkning och byggde år 1922 en praktfull jättefabrik med en futuristisk testbana på taket. Den skulle länge stå som symbol för landets växande bilindustri.

Musse Pigg

Artikelbild

| Fiat 500 lanserades 1957.

Men den första riktiga folkbilen skulle dröja. Egentligen hette den Fiat 500 men kallades i folkmun för Topolino, alltså Musse Pigg på italienska.

Den var märkets första småbil som fick ett brett genomslag. Den lanserades 1936. Efter andra världskriget blev bilen en succé, berättar Kjell Helgesson från Fiat Classic Club.

Själv kör han bland annat en Fiat 600, en kompakt modell som såg dagens ljus 1955. Två år senare presenterades Fiat 500, en ny bil med ett gammalt namn. Denna bulliga lilla nykomling var enkel, billig och knappt tre meter lång. Den passade perfekt på smala stadsgator och blev en enorm framgång.

Störst i Europa

Artikelbild

| Fiat 500 lanserades 1957.

Fiat har alltid förknippats med småbilar. De större och lyxigare modellerna, som 2300 och 130 Coupé, har aldrig blivit några succéer. Precis som Opel har Fiat helt enkelt inte lyckats med sina större bilar, säger Helgesson.

Så följdes också charmtrollet 500 av andra mindre ekipage – från 850 och 124 till Ritmo, Panda och Uno. Och då är vi framme vid 1980-talet, en tid när Fiat hade tagit över märken som Lancia, Ferrari, Alfa Romeo och Maserati, och var Europas största biltillverkare.

Artikelbild

| En Fiat 600 som lanserades 1955.

Körglädje

Dagens bilar är annorlunda. De består av ett hopplock av delar, som är tillverkade i flera olika länder. Men det är fortfarande något speciellt med italienska bilar, och Fiat har kvar körglädjen, fastslår Kjell Helgesson.
Artikelbild

| Interiör från Fiat Topolino. Modellen lanserades 1936 och blev en succé efter andra världskriget.

Och visst är det något särskilt med den moderna versionen av Fiat 500. Den är visserligen större men påminner om den gamla kultbilen från 1950-talet.