Allt var inte bättre förr. Däremot var många saker enklare. Ta bara en vanlig bil – som för drygt 30 år sedan var en tämligen okomplicerad konstruktion med få elektroniska finurligheter.

I dag ser verkligheten annorlunda ut. Nya fordon är fullproppade med datorer, givare och styrboxar. Dessa sköter allt ifrån körprogram och bromssystem till krockkuddar, luftkonditionering och elhissar.

Kort sagt har den tekniska utvecklingen gått i en rasande fart. Numera finns fler och fler funktioner i vanliga standardbilar, som automatisk avbländning samt regnsensorer på vindrutetorkarna. Därtill håller datorerna koll på exempelvis lufttrycket i däcken och bromsbeläggens status.

Artikelbild

| En lysande varningslampa måste inte innebära ett stort problem, men det är klokt att ta den på allvar.

Skapar förvirring

De olika funktionerna finns representerade som varnings- och kontrollampor på instrumentbrädan. Och de är många. Så pass många att de skapar förvirring och är svåra att hålla reda på, något som försvåras av att flera symboler är långt ifrån klockrena.

Vem kom på att ett abstrakt småbarnskludd ska varna för problem med dieselmotorns glödstift? Att en ångande gryta har att göra med katalysatorn eller att ett städ i en cirkel, med ett utropstecken, indikerar strul med servostyrningen?

Så är det också många förare som inte vet vad symbolerna betyder eller vad de ska göra när varningarna lyser. Enligt en undersökning av det brittiska företaget Engie missade hälften av de tillfrågade att identifiera varningslampan för lågt ringtryck. Andra symboler som gav huvudbry var de för partikelfiltret, motorns kondition och bromssystemet.

Artikelbild

| Det finns en uppsjö med symboler som kan börja lysa på instrumentpanelen.

Och det är förstås inte bra. En varningslampa som lyser behöver inte innebära något stort problem, men det är klokt att ta den på allvar och lämna in bilen. I synnerhet om det handlar om symbolerna för motor eller olja.