När Sara Måwe slutar för dagen ägnar hon fritiden till stor del åt barnens intressen, både hennes tre egna i åldrarna 5, 8 och 10 år och andras.

Hon är tränare för Örsundsbro IF:s flicklag 09 i fotboll och innebandy och är ledare i Skogsmulle i Friluftsfrämjandet i Örsundsbro – en verksamhet som hon startade för omkring sex år sedan, därför att hon tyckte att Friluftsfrämjandets barngrupper behövdes där.

– Vi har cirka hundra barn i Friluftsfrämjandets grupper i Örsundsbro, i åldrarna från ett till elva år. Jag är Mulle ibland, vi leker fram fakta om djur, natur och om allemansrätten. Jag älskar att vara med barnen. I grupperna får också barnen upptäcka naturområden nära Örsundsbro och lära känna andra barn och ha roligt tillsammans i naturen, säger Sara på ett engagerat sätt.

Artikelbild

| I jobbet har Sara Måwe ansvaret för cirka 150 barn. På fritiden ger hon också allt för att vara med barn och göra något för dem.

Att vistas i naturen är ett sätt för henne att hämta energi.

– Jag vill leva ett hälsosamt liv och få andra att göra det. Träning är viktigt och jag vill hålla mig i form. Träning är något jag också försöker få in mer på jobbet, för mina medarbetare. Jag bor naturskönt med min familj på landet i Eningböle utanför Örsundsbro. Jag njuter av lugnet och stillheten i naturen. Inne i huset kan det vara livat med tre barn.

Sara Måwe växte upp i Röbäck utanför Umeå, i Västerbotten. När hon hade pluggat färdigt till förskollärare år 2001 vid Umeå universitet flyttade familjen från Umeå till Uppsalatrakten. Hon fick en tjänst vid Uppsävja förskola.

– Det är lätt att få jobb som förskollärare i hela landet, med min mans yrke är det annorlunda, därför blev det Uppsalaområdet och så ville vi bo på landet, förklarar hon.

För snart tio år sedan blev hon chef inom förskoleverksamheten i Uppsala kommun, sedan i Enköpings kommun. När nya regler sjösattes i skolans värld 1 juli i år blev Sara Måwe rektor. Med förändringen att förskolechefer nu får titeln rektor förtydligas ledarskapet i förskolan och omfattas av den statliga rektorsutbildningen. Genom fortbildningen får rektorer i förskolan verktyg att utveckla sitt pedagogiska ledarskap och stärka kvaliteten i verksamheten. Sara Måwe går nu sista året på rektorsutbildningen.

– Rektorsutbildningen är väldigt givande och jag välkomnar förändringen att förskolechefer blir rektorer, säger hon.

Hur är det att vara rektor – blir svaret olika till mig som journalist än till en nära vän?

– Ha ha … Jobbet är roligt, spännande och utmanade. Visst är rektorsjobbet utsatt och ansträngande, motstridiga krav är min vardag som rektor. Jag vill skapa en grund för barnen, bygga en förskola utifrån barnens perspektiv, säger Sara Måwe och fortsätter:

– Det är viktigt att ha bra kollegor och medarbetare, vilket jag har. Jag detaljstyr inte mina medarbetare utan har fullt förtroende för hur de utför sitt arbete. De är kreativa och kommer med många nya pedagogiska idéer. Jag ska forma organisation på ett sådant sätt att de får förutsättningar för både kompetensutveckling och att utveckla verksamheten.

Sara Måwe gick aldrig själv i förskola. Hon växte ju upp på landet utanför Umeå och som liten var hon hos sin mormor på dagarna.

– Och jag gillade skolan, utbrister hon.

Sara Måwe firade 40-årsdagen för några dagar sedan med träning och fest.

– Gästerna fick ta med träningskläder. Det blev en svettig fest!