Se till att det finns mat på Akuten

Om inte väntetider på akutmottagningen går att få ner borde man servera mat, föreslår Erda Åkerlund.

Om inte väntetider på akutmottagningen går att få ner borde man servera mat, föreslår Erda Åkerlund.

Foto: STAFFAN CLAESSON/Arkiv

Insändare2020-01-14 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sjukvårdspolitiker i Uppsala får åter, helt gratis, några bra förslag på lösning till flera av de medicinskt oetiska omvårdnadsproblemen på ”Akuten” på Akademiska sjukhuset. Eva Eriksmarck (insändare 1/1 )föreslår en ny avdelning för patientgruppen ’lättakut’. Inte dumt. Har någon politiker läst förslaget och tagit in det?

Hennes gamla svärfars relativa svält under det dryga dygnet på akuten går lätt att avhjälpa. Här erbjuder jag mitt förslag, gratis:att laga varuautomaten på mottagningen och att fylla på med bra mat/dryck, dessutom att fylla på med mat i köket med annat än fil och brödbitar. 

Nu när vistelsen på akuten är dygnslång och  tycks vara det nya normalläget, vill även jag komma med mitt nya förslag, helt gratis: personalen behöver få tillstånd av ledningen att tänka om (eller bara göra det enligt den egna yrkesetiken):att tillgodose patienters behov av mat och dryck, servera matbrickor och ge patienter anständig mat under den långa vistelsen.

Det räcker sannerligen med den plågan man hoppas få hjälp med, man behöver definitivt inte ytterligare smärtas av hunger, törst och hungerplågor.Förutom att allmäntillståndet kan försämras under den påfrestande väntetiden, har doktorn att möta en än mer utmattad patient, som inte får det lätt, enligt förväntan och brådskan, att klart och redigt redogöra för sina skäl att överhuvudtaget söka hjälp på akuten .    

.                   

Karta: Akademiska Sjukhuset