Varför bar Madon satanistsymbol på tröjan?

I vilken grad motiverar metalbandet Slayer Sakine Madons engagemang mot religiösa friskolor, undrar Ruben Agnarsson, med anledning av den tröja hon bar i SVT:s Morgonstudio i debatten med Johan Ingerö (KD).

I vilken grad motiverar metalbandet Slayer Sakine Madons engagemang mot religiösa friskolor, undrar Ruben Agnarsson, med anledning av den tröja hon bar i SVT:s Morgonstudio i debatten med Johan Ingerö (KD).

Foto: SVT

Insändare2020-01-13 14:42
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

UNT:s politiska chefredaktör Sakine Madon krävde i onsdags stopp för konfessionella friskolor i SVT iklädd i en t-shirt med en satanistsymbol. För att ingen skulle tveka lade hon efter debatten även upp en youtube-låt med thrash metal-bandet Slayer, vars antikristna och satanistiska sångtexter kombineras med hyllningar till nazi-läkaren Mengele i Auschwitz.

Slayer har försvarat sin sång om Mengeles livsgärning med att bandet neutralt beskriver nazi-läkarens monstruösa handlingar. Som om det överhuvudtaget går att ställa sig neutral till ondskan.

I den aktuella youtube-låten på Sakine Madons twitter-konto glorifierar Slayer mord, självmord och hat: ”klipp dig i halsen, skär din handled, skjut dig i ryggen… Jag hatar alla lika”.

Hejarklacken i Sakine Madons twitter-flöde uttrycker i stor utsträckning blint och oreflekterat stöd inför hennes beundran av Slayers hatbudskap.

Det skulle vara intressant att veta vad Sakine Madon har för uppfattning om de formuleringar som Slayer använder i sina sånger och i vilken grad de motiverar hennes politiska engagemang mot exempelvis kristna friskolor. Eller har ord överhuvudtaget ingen betydelse för UNT:s politiska chefredaktör?

Ruben Agnarsson, frilansjournalist

SVAR: Varken jag eller Slayer är djävulsdyrkare

När den kristna tidningen Dagen ringde upp mig för en intervju om att jag hade burit en ”satanisttröja” under en tv-debatt (SVT:s Morgonstudion, 8/1) om friskolor blev jag först paff. Men så insåg jag snabbt humorn i att den t-shirt jag bar den dagen hade ett pentagram med en spets neråt. 

Förstås är varken Slayers bandmedlemmar – sångaren Tom Araya är troende katolik – eller jag satanister. Eller nazister (!) för den delen. Och vore bandets många fans världen över djävulsdyrkare skulle det vara fråga om en massrörelse. 

Jag kan lova att Slayers konserter inte fylls av krigshetsare som skålar i blod. Kristdemokraten Johan Ingerö, som försvarade religiösa friskolor i tv-debatten mot mig, skrev efteråt att Slayer ”även hör till mina favoriter sedan närmare trettio år”. Det finns nog en risk att en och annan hårdrockare till och med har smugit sig in på den konservativa och kristna tidningen Världen idag, som Ruben Agnarsson har varit chefredaktör för.

Det går nämligen att lyssna på och sjunga sådant som ”cut throat” utan att mena det. I samma citerade låt kan man även höra ”God hates us all”. Trots att jag inte ens tror på gud är det en av mina favoritlåtar. 

Man lyssnar inte på metal för att man är bokstavstroende.

Sakine Madon, politisk chefredaktör, UNT