Att köpa tågbiljetter till Europaresan är inte det enklaste. Det krävs både kunskap och är tidskrävande. SJ slutade sälja tågbiljetter till europeiska länder redan 2014 med undantag för några få platser i Skandinavien. Det finns resebyråer som specialiserat sig på europeiska tågbiljetter. Störst av dem är Tågbokningen med ett tjugotal anställda. De håller till i Östersund och ägs av företaget Crewcom.

– Vår omsättning har ökat med 210 procent i jämförelse med i fjol, säger Ufuk Ergovan som driver Tågbokningen sedan år 2015.

Samma företag lanserar nu sökmotorn Trainplanet.com som ska göra det möjligt att boka tusentals tåg i ett 30-tal europeiska länder.

Artikelbild

– Vi är alla stolta och jobbar dygnet runt för att få sökmotorn färdig till lanseringen. Den är efterlängtad av våra kunder och vi hade tänkt släppa den år 2020 men vill släppa den tidigare, säger Ufuk Ergovan, vd för Crewcom.

Planen är lansering 12 augusti men sedan 24 maj ligger en enklare version ute på nätet. Med den kan man få veta ungefärligt pris på den biljett man vill ha. Men när augustiversionen kommer ska användare kunna både leta och köpa tågbiljetter, platsbiljetter och Interrailkort, och få veta vilka tåg som är fullbokade.

Vissa länder har ju inte e-biljetter, hur blir det då?

– Det stämmer. Man får vara ute minst tre dagar innan avresa så vi hinner skicka biljetterna. Fast många länder har e-biljetter numera, ta till exempel Tyskland, däremot inte Kroatien, säger han.

I biljettpriserna kommer en bokningsavgift att vara inbakad. Hur stor den är vill Ufuk Ergovan inte säga eftersom det varierar i förhållande till biljettpriset. Men det blir inga överpriser lovar han.

Även Jonas Falk, vd för Silverrail, som distribuerar Interrailkorten, konstaterar stor ökning.

– Jag är lite förvånad. Redan i fjol ökade vi försäljningen av tågluffarkorten med 60 procent. Ingen kunde väl tro att det skulle bli en fördubbling i år, säger han.

Jonas Falk tror att den stora ökningen beror på att vi månar om miljön, men att det inte är hela sanningen.

– Kanske har vi ett uppdämt behov av att resa på ett annat sätt. På 70-talet fick vi ta det som fanns och då blev det tågluff. Jag tror många minns hur roligt det var – lite spännande men inte farligt. Vi har sett en tydlig ökning bland barnfamiljerna och det ger framtidshopp.