Under 2018 kom 87,8 procent av persontågen fram i tid, enligt Trafikverkets preliminära statistik. Det är 2,5 procentenheter lägre än året före ? och första gången på flera år som siffran hamnar under 90 procent.

Tåg som kommer fram mer än fem minuter efter tidtabell eller ställs in räknas som försenade i statistiken.

Snö och hetta

Artikelbild

| Getingmidjan, det vill säga spåren mellan Stockholm C och Stockholm södra, rustas upp – ett av flera underhållsarbeten som påbörjades 2018. Arkivbild.

Roberto Maiorana, trafikledningschef på Trafikverket, framhåller att det 2018 framfördes rekordmånga tåg i Sverige, nästan en miljon, och att antalet resenärer ökade med tre procent.

Vi har heller aldrig gjort så många insatser i form av underhåll eller investeringsarbeten i järnvägen. Det gör att vi hade en tuff situation redan från början, förklarar han.

Utöver det bjöd 2018 på en lång och snörik vinter som ledde till många inställda tåg och fler viltolyckor när djur sökte sig till spårområdet. Det snabba omslaget till varmare väder ledde till tjälskador och under sommaren drabbades järnvägstrafiken av bränder och rekordmånga solkurvor.

December bra månad

Det bidrar till att vår punktlighet går ner jämfört med en ganska stabil tid under ganska många år, säger Roberto Maiorana.

En liten ljusning finns dock i statistiken: För december blev punktligheten 91,4 procent, den bästa för en decembermånad sedan 2014.

Under hösten har vi vidtagit ett antal åtgärder och de bedömer vi redan ger en liten effekt i december, säger han och nämner som exempel att inga underhållsarbeten tillåts under viktiga reshelger som julen.

Trafikverkets mål är 95 procents punktlighet 2020.