– Det är katastrof! Vi får väldigt dålig information och ingen förklaring till varför det dröjer så länge, säger Nils Ahlinder, som är kritisk till Vattenfalls agerande efter stormen.

LÄS MER: Länsbor kan få vänta på elen i en vecka

– Ett uppehåll på tio dagar är inte ansvarsfullt. Jag har inte sett en enda person från Vattenfall sedan strömmen försvann. Och på hemsidan kommer nya prognoser som bara är tomma löften, säger han.

Vattenfall har tidigare uppgett att skadorna på nätet var mer omfattande än man tidigare trott, därför är prognosen nu att strömmen i stora delar av länet inte kommer tillbaka förrän den 10 januari, om en vecka. På Vattenfalls pressjour uppger Lee Gidlöf att man är medveten om att kunderna har en jobbig situation. Hon medger också att informationen haft brister.

– Man kan alltid informera mer. Men vi har informerat det vi kunnat. Sen är det också en speciell situation.

Hur ska era kunder veta vad som pågår?

– Vi hänvisar till informationen på hemsidan och till kundservice. Det har varit svårt att komma fram men vi hoppas att det ska lätta, säger Lee Gidlöf.

Nils Ahlinder och hans fru bor stora delar av året i det vinterbonade huset i Sikhjälma. I Uppsala har de en lägenhet som de kan åka tillbaka till. Men det är inte alla som har det, säger han.

Hur klarar ni er nu?

– Jag har knackat loss lite is från vattentunnorna för att komma åt vatten att spola toaletterna med. Vi åker in till Skärplinge och handlar vatten och har öppen spis. Just nu överlever vi. Men sen tänker man på vattenledningarna om de fryser. Det kommer bli stora problem härute.

Samma farhågor hyser Mattias Gerbrand, som är från Hållnäshalvön.

– Hur många är rustade och klarar mathållningen och hur levereras vatten under den här tiden? frågar han sig.

Även på UNT:s Facebooksida har flera läsare varit kritiska mot bristen på information från Vattenfall.