Mera Swish hos marknadsknallen

Swish dominerar som betalningsmedel på torgmarknaden. Det menar flera marknadsknallar som UNT pratat med.

Marion Rosqvist (i grönt) tar här emot betalning från en Swish-kund. Drygt 50 procent av hennes kunder använder Swish.

Marion Rosqvist (i grönt) tar här emot betalning från en Swish-kund. Drygt 50 procent av hennes kunder använder Swish.

Foto: Kjell Sjöberg

Ekonomi2019-10-12 11:02

Hos i stort sett samtliga drygt tvåhundra knallar som är på plats på marknaden i Tierp  har man möjlighet att använda betalningsmedlet Swish.  

– Minst femtio procent av mina kunder använder Swish när de ska betala sina varor, säger Marion Rosqvist från företaget Gröna Villan i Tierp som säljer olika ekologiska produkter.

Hon får medhåll av Eva-Marie Bildne, knalle från Stockholm som säljer kolor, nougat och remmar.

– Användandet ökar hela tiden. Många kunder som jag pratat med tycker att det känns tryggare att använda Swish än kontanter och kort. Dessutom är det inte heller några transaktionsavgifter för Swish för oss, förklarar Eva-Marie Bildne som finns på plats på ett sextiotal marknader per år.

Båda menar att Swish dock är en generationsfråga och att framförallt yngre människor använder det i dag.

– Det är nog en teknisk fråga och att man som äldre känner en oro för att hålla på och knappa på sin mobiltelefon och därför hellre använder kontanter, säger Marion Rosqvist.

Marknadsbesökaren Amanda Hamberg, 21 år, förklarar att hon växlar mellan vilket betalningsmedel hon använder.

– När jag är på marknad som i dag då kör jag uteslutande med Swish – det är snabbare och smidigare bland allt folk, men när jag går på affärer är det betalkortet som gäller, säger hon.

I slutet av 2012 lanserades tjänsten och enligt Swish egna uppgifter så använde 2018 knappt sju miljoner svenskar tjänsten för att göra cirka 400 miljoner transaktioner till ett värde av 180 miljarder kronor.

Karta: Tierp
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!