"Hur ska man vara säker att löften hålls?"

Det är svårt att få vattentäta garantier i upphandlingar. Därför kan man behöva en buffert vid samhällskritiska uppdrag, menar en expert.

Victoria Westergren, jurist på Upphandlingsmyndigheten, säger att det är svårt att försäkra sig mot företag som lämnar för vidlyftiga löften.

Victoria Westergren, jurist på Upphandlingsmyndigheten, säger att det är svårt att försäkra sig mot företag som lämnar för vidlyftiga löften.

Foto: Kollage

Uppsala kommun2019-10-29 08:00

Kommunala upphandlingar har kommit i fokus under hösten. I augusti havererade färdtjänst och skolskjutsar i Uppsala när ett nytt avtal trädde i kraft. I oktober lamslogs sjukvården sedan Apotekstjänst inte lyckats leverera förbrukningsartiklar i tillräcklig mängd.

Det går att ställa krav på dokumenterad erfarenhet och certifierade kvalitetsledningssystem. Men att helt försäkra sig mot alltför vidlyftiga löften är svårt, enligt Victoria Westergren, upphandlingsjurist på Upphandlingsmyndigheten.

– Hur säkerställer man att någon håller sitt löfte? frågar hon retoriskt.

I Lagen om offentlig upphandling, LOU, finns en lista med krav som kan ställas på företag som deltar i en upphandling. Det handlar till exempel om en förteckning av de viktigaste varuleveranserna och tjänsterna som utförts under de senaste tre åren.

Victoria Westergren säger att det är viktigt att man under upphandlingen har en dialog med leverantörerna för att försäkra sig om att de har förstått hur stort uppdraget är och vad som krävs.

Det är dock inte någon hundraprocentig garanti för att den nya leverantören håller vad de lovar. Man kan också se till att man har marginaler i det gamla avtalet för att ha både den gamla och den nya leverantören i gång samtidigt. 

– Är det samhällskritiska funktioner kanske man även behöver lägga upp ett lager med de nödvändigaste produkterna om det skulle visa sig att leverantören inte klarar att leverera från dag ett, säger Victoria Westergren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!