De aktuella bedrägerierna handlar om två typer av brott. Den ena brottstypen har genomförts enbart via telefon.

Det kan gå till så här: ­Bedragaren ringer från ett fejkat nummer och för den som tar emot samtalet ser det ut som om någon ringer från banken.

Bedragaren förmår brottsoffret att logga in på sitt bankkonto med bank-id. Genom vissa tekniska knep tar sig bedragaren då själv in på kontot och slussar iväg pengarna.

Artikelbild

| Russell Morley är chef för Uppsalapolisens bedrägerienhet.

Den här bedrägeriformen kallas vishing.

– De senaste två veckorna har 13 äldre målsäganden i Uppsala län anmält att de utsatts för vishingbrott, uppger Russell Morley som är chef för Uppsalapolisens bedrägerienhet.

Enligt honom har bedragarna lurat till sig totalt 945 000 kronor från brottsoffren som i merparten av fallen är 75–85 år gamla. I ett fall lyckades den uppringda personen få banken att stoppa en överföring på 230 000 kronor.

2018 fick Uppsala­polisen in 45 anmälningar från personer som blivit av med sammanlagt 5,1 miljoner kronor genom vishing. Anmälningarna hade i stort sett upphört under 2019 fram till i maj då det alltså skedde ett trendbrott.

Artikelbild

| I flera fall har äldre personer i Uppsala län frånlurats sina bankkort varefter bedragare tagit ut deras pengar i bankomater.

–  I andra delar av landet har det inte varit någon ökning av vishingärenden. Varför det ökat här i Uppsala län vet vi inte, säger Russell Morley.

Även vid den andra bedrägerivarianten har äldre personer blivit uppringda av någon som påstått sig vara från en bank. De uppringda personerna, ofta 90–100 år gamla, har fått veta att det blivit fel på deras bankkort men att någon ska komma och hjälpa dem.

Bedragaren har sedan dykt upp hemma hos brottsoffret som förmåtts lämna ifrån sig bankkort och koder. Pengarna har därefter tagits ut i bankomater.

– Under maj har vi fått in anmälningar om tio sådana bedrägerier där äldre i Uppsala län lurats på totalt 116 000 kronor. Inräknat anmälningar från Västmanland och Örebro län rör det sig om 23 fall, säger Russell Morley.

Två personer är häktade för dessa brott.

Den som blir uppringd och tillsagd att logga in på sitt konto ska lägga på luren, uppmanar Russell Morley.

– Utgå inte ifrån att en uppringare talar sanning bara för att han eller hon har personliga uppgifter om dig. Och lämna aldrig ut koder eller information om ditt bankkort, råder han.

Russell Morley tycker att anhöriga bör prata med sina äldre släktingar, be dem vara vaksamma och ge råd om hur de skyddar sig mot telefonbedrägerier.

Gärningsmän som utsätter äldre för bedrägerier riskerar strängare straff eftersom den typen av brottslighet kan bedömas som grov.