Tre företag har redan bestämt sig för att flytta in i Juvelen. Ett är den nya restaurangkedja Vezzo som etablerar sig i stan, ett annat är konsultföretaget Projekt engagemang Sweden och bolaget Viva Media från Uppsala som jobbar med digital marknadsföring.

Byggherren Skanska har dock flera intresserade på gång. Tre som vill hyra kontor och en som vill öppna butik i huset.

– Intresset är stort och många är nyfikna. Juvelen har varit en liten snackis i Uppsala, säger Pernilla Hedin som är affärsutvecklare på Skanska.

Artikelbild

Arash Gilan som är vd för Viva Media ser fram emot att flytta in i Juvelen.

Flera orsaker gjorde att företaget Viva Media valde Juvelen.

– Juvelen är en häftig byggnad som drar ögonen till sig. Huset har blivit ett nytt landmärke i Uppsala och är det första folk ser när de kommer med tåg. Allt som väcker känslor är positivt för oss, säger bolagets vd Arash Gilan.

Inte bara den spektakulära arkitekturen avgjorde. Miljön med solcellerna på taket betydde mycket. Läget är också bra för Viva Media som har många anställda som pendlar från Stockholm. I dag sitter bolaget i lokaler på Stålgatan i Uppsala. Det är en bra bit från Resecentrum.

– Att sitta precis intill tåget är viktigt när det gäller att behålla och rekrytera nya medarbetare. Ingen vill ha långa pendeltider. Man söker det smidiga och enkla. Med det här läget blir det som att pendla inom Stockholm. Det är också bra för våra kunder, säger Arash Gilan.

Artikelbild

| Det är grejor överallt inne i Juvelen. Om ett drygt halvår ska allt vara klart.

Viva Media kommer att flytta in på plan tre i öppet kontorslandskap. Arash Gilan beskriver de framtida lokalerna som luftiga, högt i tak och med mycket nytänk.

– Jag fick se bilder på huset redan när det planerades och tyckte det var coolt. Att sitta i Juvelen kommer att förstärka vårt varumärke. Jag tycker Uppsala behöver mer av just sån här arkitektur, säger han.

Enligt Pernilla Hedin är flera företag ute efter att hitta lokaler som förstärker deras varumärke.

– De flesta vi pratar med är världsledande inom sitt område och vill bygga sin image. De söker byggnader som sticker ut. Men läget intill Resecentrum spelar också stor roll. Vi har satt som mål att ha 75 procent av lokalerna uthyrda innan årsskiftet. Det hoppas jag att vi klarar, säger hon.

Det är också en stor efterfrågan på kontorslokaler i Uppsala.

– Vakansgraden i city ligger på två till tre procent. Det är historiskt lågt samtidigt som det inte finns så mycket nybyggda, lokaler med flexibla lösningar, säger Pernilla Hedin.