Synskadade "lappade" elsparkcyklar

På tisdagen visade Synskadades riksförbund vilka problem de stöter på i centrala Uppsala. Särskilt elsparkcyklar utgör ett allt större hinder.

Representanter från Synskadades riksförbund i Uppsala län hade fullt upp när de satte ut gula lappar på fordon och föremål som stod för nära eller på de ledstråk som hjälper synskadade att ta sig fram.

Representanter från Synskadades riksförbund i Uppsala län hade fullt upp när de satte ut gula lappar på fordon och föremål som stod för nära eller på de ledstråk som hjälper synskadade att ta sig fram.

Foto: Madeleine Andersson

Uppsala kommun2019-10-15 17:27

Längs Dragarbrunnsgatan går åtta personer iklädda neonvästar. Några har vita käppar och några får hjälp av ledsagare för att undvika trottarkanter och annat som kan vara i vägen. Och just hinder finns det en hel del av i området. 
Gruppen, som kommer från Synskadades riksförbund i Uppsala län, markerar ut felparkerade cyklar, elsparkcyklar och så kallade gatupratare, alltså butikers och restaurangers skyltar, som står i vägen och blir hinder. 
– Hittills har vi satt ut runt 100 gula lappar, säger en av deltagarna, Karin Renström, när gruppen inte gått längre än några hundratals meter.

Föreningen är ute och visar sig i centrum med anledning av "vita käppens dag". Under dagen uppmärksammas den vita käpp som många synskadade har hjälp av för att komma fram och som gör andra medvetna om att de är synskadade.

På Uppsalas gator finns många så kallade ledstråk, räfflade plattor som underlättar för personer med nedsatt syn att ta sig fram. Ett växande problem som Synskadades riksförbund pekar på är att gatupratare, cyklar och elsparkcyklar placeras på eller för nära ledstråken. Att det finns risk för att snubbla på dessa hinder gör att en del synskadade känner sig oroliga när de ska ge sig ut. 

Extra mycket problem har man på senare år upplevt när det kommer till elsparkcyklar.
– Om jag var seende skulle jag prova, jag tycker det verkar häftigt. Men jag skulle inte slänga elsparkcykeln var som helst, säger Wieslaw Wasowski, ombudsman på Synskadades riksförbund i Uppsala län. 
Han menar att elsparkcyklar som ställs på ledstråk främst beror på okunskap.
– Jag tror inte att folk vill vara elaka, de vet bara inte vad ledstråken är för något, säger han.

Under ett paraply går Lars Nord, som får hjälp av Emelie Sandberg. Han ser felparkerade elsparkcyklar som ett stort problem men tror inte på ett förbud mot fordonen.
– Personligen tror jag det skulle vara svårt att förbjuda dem, de är nog här för att stanna. 

Emelie Sandberg tycker att elsparkcyklarna måste parkeras bättre.
– Jag tror att det vore bra med ställ anpassade för elcyklar. Det finns ju risk för att de faller omkull om det blåser mycket och de inte står stadigt, säger hon.

Tomas Wallén, som är ordförande för Synskadades riksförbund i Uppsala län önskar att kommunen ställde större krav på företagen som tillhandahåller elsparkcyklar.
– För i dag är det rena vilda västern.

Tomas Wallén är ordförande för Synskadades riksförbund i Uppsala län. Han menar att elsparkcyklarna inte bara är problematiska när de parkeras. Att de är så tysta och går så pass snabbt är också ett problem.
Tomas Wallén är ordförande för Synskadades riksförbund i Uppsala län. Han menar att elsparkcyklarna inte bara är problematiska när de parkeras. Att de är så tysta och går så pass snabbt är också ett problem.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!