Svea hovrätt fastställde på onsdagen tingsrättens tidigare dom mot föraren. Olyckan inträffade en junimorgon 2017. Bussen hade avgått från Uppsala mot Västerås, men när föraren närmade sig ändhållplatsen hamnade han på fel väg. Passagerare grep in och försökte guida honom rätt, men i centrala Västerås körde den drygt fyra meter höga bussen in i undersidan på en bro, där maxhöjden var 3,5 meter.

LÄS MER: Passagerare försökte guida föraren

Ett tiotal passagerare färdades på olycksbussen. En kvinna på övre våningsplanet klämdes fast och en annan kvinna kastades omkull vid kollisionen.

Artikelbild

Föraren åtalades och dömdes av tingsrätten till 50 dagsböter för vållande till kroppsskada, men friades från åtalet om vårdslöshet i trafik. Enligt rätten fanns inga bevis för att han hade gjort sig skyldig till något medvetet risktagande vid olyckan.

Domstolen pekade bland annat på att det var turbulent stämning bland passagerarna och att föraren inte tidigare kört i Västerås. Bussens hastighet var vid kollisionen cirka 30 km/timme.

LÄS MER: Bussföraren döms

Åklagaren överklagade domen till hovrätten och ville att mannen skulle fällas även för trafikbrottet och få skärpt straff. Också föraren överklagade och ville frias på alla punkter.

Svea hovrätt konstaterar nu att det måste ställas höga krav på förare i linjetrafik. Inget har emellertid framkommit som visar att UL-föraren skulle ha tagit några medvetna risker, enligt domstolen. Slutsatsen är att tingsrättens dom står fast på alla punkter.