Sigtunabon Helen Sjöström är en pigg pensionär som till vardags inte behöver någon hjälp. Men efter en knäoperation i förra veckan fick hon hemtjänst beviljad under några dagar.

– Min son hjälpte mig att handla, men eftersom han var tvungen att åka härifrån för att jobba så beviljades jag hjälp av hemtjänsten fredag till måndag morgon. Den jag pratade med på kommunen verkade ordentlig och seriös, säger Helen Sjöström.

Men hela helgen gick, utan att någon dök upp för att hjälpa Helen Sjöström. Det var inte heller någon som ringde och meddelade varför.

– Jag fick även ett trygghetslarm, men var för stolt för att använda det för att kalla på uppmärksamhet om det inte var akut, säger Helen Sjöström som ännu inte är tillräckligt stadig på benen för att våga duscha själv.

Hon tror att många är för stolta för att ringa på trygghetslarmet om det inte är riktigt allvarligt.

– Samtidigt tycker jag att det är skrämmande att hemtjänsten inte kommer när man beviljats hjälp. Nu är jag pigg i huvudet. Men tänk om det händer personer som exempelvis behöver hjälp med att ta viktig medicin? Det här får verkligen inte hända och jag tycker att kommunen måste se till att det aldrig händer igen, säger Helen Sjöström, som på måndagseftermiddagen inte fått något svar från Sigtuna kommun.

Kommunens kvalitets- och verksamhetschef för hemtjänsten, Lena Bjuhr Erngren, säger först att hon på grund av sekretessen inte kan svara på hur de ska åtgärda problemet med att beviljad hemtjänst inte utförs. Därefter, efter en lång mejlkonversation, kommer detta svar:

”Allt som avviker från våra rutiner hanteras som avvikelser och utreds. Vad som händer konkret hanteras för respektive brukare, beroende på vilken insats det handlar om. Allvarliga avvikelser som om hemtjänsten ej har utfört en beviljad omvårdnadsinsats utreds som Lex Sarah.”

Ordföranden i äldre- och omsorgsnämnden Karsten Bjärbo (KD) svarar på telefon att det ska finnas reservpersonal att skicka ut, om hemtjänstpersonal inte dyker upp.

– Och om någon blir sjuk är det samordnarens ansvar att ringa in en vikarie.

Ökar risken för missar nu när ni ska lägga ut all hemtjänst på privata bolag?

– Nej, det finns inga tecken på att någon obstruerar. Alla anställda och fackliga företrädare har fått information om att de externa utförarna i första hand måste rekrytera personal från nuvarande verksamheten, säger Karsten Bjärbo.

Arbetsledarna har också fått instruktioner om att ha en extra handlingsberedskap för eventuella brister vid övergången.

Karsten Bjärbo säger att de vill göra allt för att hemtjänsten ska fungera.

– En människa ska aldrig behöva vara utan sina biståndsbedömda insatser. Det är just för att vi sett att alltför många inte fått insatser utförda som vi nu vill göra om hemtjänsten, säger Karsten Bjärbo.

Varför skulle omsorgen bli bättre med privata bolag?

– En fördel är att det går att säga upp avtal med bolag som inte utför det de får betalt för. Vi kan sätta mer press på att utförarna genomför alla sina uppdrag, säger Karsten Bjärbo.

Han hävdar att omställningen inte har med ekonomi att göra.

– Nej, det handlar det inte om pengar, utan vi är övertygade om att det här ska göra att kvalitén höjs för brukarna. Det är det viktigaste just nu, säger Karsten Bjärbo.